fredag 29 januari 2010

Ibland så faller allt det man tror på genom en händelse. så illa har det aldrig varit för mig, ska vi diskutera religion så tar vi det en annan gång men jag är fast förankrad i det jag tror på så det kan inte rubbas nämnvärt. o det är skönt.
Hur som helst, det här så kallade pluggandet jag håller på med har sin charm på många sätt, men det syftar även till en speciell sak: Jag ska bli utbildad till att ingå i ett system som upprätthåller vissa viktiga(?) värden i samhället och detta system förväntas fungera perfekt och vara just rättvist. Det är fan rättvisan själv vi talar om, den tredje statsmakten och bla bla bla. Hur som helst så börjar jag tvivla på att systemet är så jäkla bra, det finns ju en massa människor i det och det är deras tolkning av texter som andra människor skrivit utifrån vad de tror som skall leda till ett resultat som vi sen kan kalla för rättvist och rätt. Gammal politik som nu ska bli dagens sanning.
I ett system där den med vassast armbågar och flest kontakter (ok, jag erkänner, man måste vara smart oxå) vinner och får makt, makt över andra människors liv. Och d'är alla vägar inte alls bär till rom.
För mycket faktorer påverkar bedömningen (ja, det är juist jag ska bli), om domaren är arg på advokaten så kan brottslingen bli hårdare dömd. Eller så litar nämndemännen mindre på ett vittnes historia eftersom vittnet är uppenbart bög. Eller invandrare. Eller va fan som helst, fördommar har vi alla o det verkar SPELA ROLL!!!!!!!!!! HUr fan kan det få vara så?

Jag vet inte om jag vill bli en del av det här systemet, men å andra sidan kan man inte förändra det utifrån heller. Fan, orka. Jag ska ut åp krogen ikväll, gayklubb is the shit. Får se om det blir nåt hångel, jag hoppas :)

2 kommentarer: